اخبار تاریخ شفاهی شهریور 1400

تنظیم: سایت تاریخ شفاهی ایران

06 مهر 1400


به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، «خبرهای ماه» عنوان سلسله گزارشی در این سایت است. این گزارش‌ها نگاهی دارند به خبرهای مرتبط با موضوع سایت در رسانه‌های مکتوب و مجازی. در ادامه خبرهایی از شهریور 1400 را می‌خوانید.

◄ مدیر اسناد اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: با توجه به آسیب‌های جدی همچون کهولت سن، فراموشی، بیماری و فوت که جامعه ایثارگری را تهدید می‌کند ضروری است به حوزه تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس بیش‌ از پیش توجه شود و با عزم جدی و انقلابی برای احصای تاریخ شفاهی تک‌تک رزمندگان و ایثارگران با اولویت فرماندهان و جانبازان اقدام کرد.

◄ در قسمت جدید از سلسله برنامه‌های «احوال معاصر هنرمندان»، گروه تاریخ شفاهی فرهنگستان هنر به‌منظور ثبت و ضبط حافظه هنری معاصر کشور و انتقال اخبار و رویدادهای هنری به نسل آینده و نیز بررسی تعزیه که یکی از هنرهای آیینی فرهنگی مهم کشورمان است، با داوود فتحعلی‌بیگی به گفت‌وگو پرداخته است.

◄ حمید قزوینی که از سال ۱۳۸۹ تا همین سال گذشته مشغول مصاحبه گرفتن و پیاده کردن خاطرات شفاهی امام موسی صدر از دوستان ایشان بوده، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر از کم و کیف جمع‌آوری این خاطرات می‌گوید.

«تاریخ شفاهی جنگ بوسنی» در دفتر نمایندگی رسانه ملی در بوسنی و هرزگوین تولید شد. این مستند دفاع مردمی و دفاع سازمان یافته ارتش بوسنی و هرزگوین در مقابل تجاوز و نسل کشی و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را به تصویر می‌کشد.

◄ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان بیان کرد: تاریخ شفاهی والدین معزز شهدا و جانبازان ۷۰درصد روز به روز در این مرکز ثبت و ضبط می‌شود تا با بهره‌گیری از آن‌ها، وقایع و شخصیت‌های دفاع مقدس را بهتر بشناسیم و بتوانیم برای الگوگیری در همه زمینه‌ها استفاده کنیم.

◄ نویسنده کتاب «معلم حسابی» گفت: ثبت تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی دهه 60 صرفاً با هدف روایتگری و وجهه تاریخی انجام نشد، بلکه یادآور این بود که هر جا به ملت اعتماد شود، مردم با تمام ظرفیتشان ظاهر می‌شوند.

◄ محورهای سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» شامل مبانی نظری و پیشینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، پیشینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ضرورت‌ها و فرصت‌ها، آسیب‌شناسی و موانع پیش روی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و نیز سیاست‌گذاری و نقش سازمان‌های لشکری و کشوری در تاریخ شفاهی دفاع مقدس اعلام شد.

◄ دبیر اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» از تمدید مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه سومین همایش ملی«تاریخ شفاهی دفاع مقدس» خبر داد و گفت: مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این همایش تا پایان مهر تمدید شد.

◄ کتاب «طرح جامع تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» به قلم احمد فلاح‌زاده و با نظارت محسن الویری در ۴۳۹ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) منتشر شد.

◄ نخستین نشست هماهنگی مراحل ساخت مستند «قرار عاشقی»، ثبت تاریخ شفاهی والدین معظم شهدا، در شهرستان اسلامشهر آغاز شد.

◄ موزه سینمای ایران به مناسبت روز ملی سینما، انتشار بخش‌هایی از گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی سینماگران را برای این روز تدارک دیده است.

◄ مسئول دفتر حفظ آثار دفاع مقدس بابلسر از برگزاری دومین دوره آموزش تصویربرداری تاریخ شفاهی دفاع مقدس به همت کمیته هنرمندان دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بابلسر خبر داد.

◄ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید البرز از جمع‌آوری تاریخ شفاهی ایثارگران و والدین شهدای البرزی خبر داد و گفت: از تاریخ شفاهی والدین شهدا، ویدئوهای 20 دقیقه‌ای تدوین شده است.

◄ محمد قاسمی‌پور، پژوهشگر، در کارگاه تخصصی «تاریخ شفاهی، از ایده تا تولید» که در حوزه هنری ایلام برگزار شد، گفت: تاریخ شفاهی یک فرآورده برای آفرینش در تمام ابعاد هنری و ادبی است.

◄  رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: در سومین مراسم «یادها و نام ها» از ۵۰ فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس که تاریخ شفاهی آن‌ها در یک سال اخیر انجام شده تجلیل و از ۲۰۰ اثر تحقیقی و اسنادی و کتاب گویا رونمایی خواهد شد.

◄ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در سفر به شهرستان فیروزکوه از ساخت «تاریخ شفاهی والدین شهدا» در این شهرستان خبر داد و گفت: با هدف حفظ اسناد و ادبیات دوران دفاع مقدس، مستند مصاحبه با والدین معظم شهدا در شهرستان فیروزکوه ساخته می شود.

◄ سکینه کاووسی حیدری، پرستار بازنشسته بهداشت و درمان صنعت نفت است که از شهریور ۱۳۵۴ به‌عنوان پرستار در بیمارستان صنعت نفت مسجدسلیمان، به خدمت مشغول شد. وی در مدت نزدیک به ۳۵ سال خدمت در بهداشت و درمان صنعت نفت، اطلاعات جالب توجه و مهمی از بهداشت و درمان صنعت نفت در دوران پیش و پس از انقلاب به دست آورده که طی سه جلسه مصاحبه، در اختیار بخش تاریخ شفاهی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت قرار داده است.

◄ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: تجلیل از ایثارگران و همسران جانبازان قطع نخاعی، ثبت تاریخ شفاهی والدین شهدا، افتتاح مجموعه فرهنگی سرداران و امیران دفاع مقدس و دیدار با خانواده‌های شهدا از جمله این برنامه‌ها هستند.

◄ طرح «تاریخ شفاهی مدیریت بحران» که سرآغاز آن تجربه «زلزله گیلان-زنجان در سال ۱۳۶۹» و «زلزله بم در سال ۱۳۸۲» بود، چند ماهی است در پژوهشکده سوانح طبیعی کلید خورده و حرکتی رو به جلو برای درس‌آموزی از اتفاقات گذشته است.

◄ مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس آذربایجان‌غربی گفت: کتاب تاریخ شفاهی «روزهای سخت قمطره» به عنوان اثر شاخص ملی دفاع مقدس شناخته شد. این کتاب توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی منتشر شده است.

◄ با گذشت نیم‌قرن از شروع فعالیت مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان، در مراسمی از کتاب تاریخ شفاهی فرهیختگان این مجتمع رونمایی شد.

◄ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان گفت: به مناسبت هفته دفاع مقدس از 4 کتاب تاریخ شفاهی زنجان که خاطرات پیشکسوتان دوران دفاع مقدس است، رونمایی می‌شود.

◄ کتاب «من به این آرم اعتماد دارم» در مشهد رونمایی شد. این کتاب شامل تعدادی از خاطرات آموزشیاران نهضت سوادآموزی در خراسان رضوی است که به‌عنوان بخشی از تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تدوین و منتشر شده است.

◄  اولین مرحله از دوره آموزشی ثبت تاریخ شفاهی به‌همت اداره نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس و حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

◄ مدیرکل بنیاد حفظ آثار چهارمحال و بختیاری از رونمایی ۲۷ عنوان کتاب در هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۶ عنوان کتاب مکتوب، ۹ کتاب صوتی، ۱۰ کتاب تاریخ شفاهی و یک کتاب مرجع اسنادی است.

◄  مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خوزستان گفت: به شدت در حوزه بانوان عرصه ایثار و جهاد عقب هستیم و ضرورت دارد که یک نهضت تاریخ شفاهی و تولید محتوای نقش بانوان در حوزه دفاع مقدس شکل بگیرد.

◄ معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده بر ضرورت تهیه تاریخ شفاهی دفاع مقدس تأکید کرد: این مهم است که روحیه ایثار، از خود گذشتگی و اخلاصی که شهدا داشتند را بتوانیم به جوانان انتقال دهیم.

◄ ۷۰ پژوهشگر، نویسنده و علاقمند از سراسر کشور در کارگاه مجازی تاریخ شفاهی حوزه هنری مازندران با حضور مرتضی نورایی حاضر شدند.

◄ استاندار گیلان با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی گیلان باید برای گردآوری تاریخ شفاهی و چاپ کتب دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت مشارکت کنند گفت: امیدواریم گیلان مانند همیشه در این حوزه هم به عنوان استانی پیشتاز عمل کند‌.

◄  به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس برنامه رادیویی «خاکریز خاطره» و «تاریخ شفاهی جنگ» به صورت روزانه از رادیو فارس پخش شد.

◄ مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از انتشار ۱۱ عنوان اثر در این حوزه خبر داد و گفت: با اهتمامی که فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس داشته‌اند و همچنین با تلاش همکاران ما در مدیریت مطالعات تاریخ شفاهی، ۱۱ اثر آماده چاپ و رونمایی در مراسم «یادها و نام‌ها» شده است.

◄ ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس که در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود بود، روز سه‌شنبه و در آستانه هفته دفاع مقدس، طی آیینی معرفی و رونمایی شد.

◄  محمد نظرزاده،  کارشناس تاریخ شفاهی گفت: یکی از راه‌های ماندگاری دفاع مقدس، تاریخ شفاهی است که با این روش می‌توان با همه افراد، گروه‌ها و رده‌های مختلف حاضر در جنگ، مصاحبه کرد و از زوایای مختلف به این واقعه مهم پرداخت.

◄ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان از برگزاری ۳۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس توسط کمیته ایثارگران دفاع مقدس خوزستان خبر داد و گفت: از جمله برنامه‌های این هفته افتتاح یادمان شهید علی هاشمی و آغاز ثبت و ضبط تاریخ شفاهی خانواده‌های شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد است.

◄  همزمان با هفته دفاع مقدس، در نود و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، جایگاه تاریخ شفاهی در ماندگاری خاطرات دفاع مقدس بررسی و ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی شد.

◄  رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: تاریخ شفاهی ۱۳۰ نفر از فرماندهان ارشد سپاه با ۲۶۱۷ جلسه و ۴۰۰۰ ساعت گفت‌وگوهای حرفه‌ای و ضبط تصویری به سرانجام رسید.

◄ آیین رونمایی از آثار جدید پژوهشی اسنادی و کتب صوتی، تجلیل از فرماندهان راوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و جبهه مقاومت و تکریم خانواده‌های معظم سرداران شهید و ایثارگر با حضور مقامات کشوری و لشکری با عنوان «یادها و نام‌ها» در موزه ملی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

◄ مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی گفت: رشادت‌های جوانان و مردم کشورمان در هشت سال دفاع مقدس بسیار زیاد است، در همین راستا بسیاری از هنرمندان و نویسندگان تلاش کرده‌اند تا با آثار سینمایی و همچنین کتاب‌های داستان‌محور و یا تاریخ شفاهی این فداکاری‌ها را نقل کنند.



 
تعداد بازدید: 4202



http://oral-history.ir/?page=post&id=10124