گفت‌وگو با نویسنده «شیخ شریف»

ادبیات پایداری شرح حال مقاومت و ایستادگی قومی، گروهی، قبیله‌ای یا ملتی در برابر ظلم و جور و فساد است. این ادبیات با این مفهوم از زمان پیدایی بشر تاکنون وجود داشته و خواهد داشت. این ادبیات وقتی با آموزه‌هاو فرهنگ دینی در هم می‌آمیزد و حماسه و عرفان به هم پیوند می‌خورند نوعی ادبیات پایداری با رنگ و بوی عرفانی پدید می‌آید...

بررسی سقوط شاه در گفت‌وگو با علی مطهری

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس، بر این باور است که اقدامات فرهنگی دوره پهلوی دوم یکی از مهمترین عوامل سقوط محمدرضا پهلوی به شمار می‌رود، وی تأکید می‌کند که اگر شاه، کمی زیرکی به خرج می‌داد و با برنامه‌های فرهنگی خود از قبیل جشن‌های هنر شیراز، جشن‌های 2500 ساله و رواج فحشا در شهرها، چنین عریان به نبرد با مظاهر اسلامی نمی‌رفت، می‌توانست تا حدود زیادی از سراشیبی سقوط در امان باشد.

ضرورت بازنگری کتاب‌های تاریخ آموزشی

تردیدی نیست که انقلاب شکوهمند اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین وقایع روی داده درتاریخ معاصر ایران است اما برخی از نوجوانان و جوانان ایرانی با این رویداد مهم تاریخی به خوبی آشنا نیستند. پرسش این است: چگونه می‌توان در کتاب‌ها به این موضوع پرداخت؟ در این‌باره با موسی حقانی گفت‌وگو کرده‌ایم.

اصلاحات امینی را جدی نمی‌گرفتیم

سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی، یک سال پس از بازگشت از عراق در اواخر سال 1340 حزب ملل اسلامی را با مشی مبارزه مسلحانه علیه رژیم پهلوی تأسیس کرد. حزب ملل اسلامی در سالی شکل گرفت که دولت علی امینی بر سر کار بود؛

از سرنوشت پدر می‌ترسید، به همان دچار شد

شرایط و علل متعددی را می‌توان در سقوط محمدرضا و پایان سلطنت پهلوی در ایران دخیل دانست. فساد خاندان پهلوی، بی‌توجهی به دین، سرکوب مردم و... از جمله مواردی هستند که از آن‌ها به عنوان دلایل سقوط شاه نامبرده می‌شود، اما یکی از مواردی که در به بن‌بست رسیدن پهلوی نقش مهمی ایفا کرد، وابستگی زیاد به خارجی‌ها مخصوصاً آمریکا و انگلیس و همچنین تزریق ثروت ملی به این دو کشور بود.

از گروه سوم بود

دکتر علی بهزادی روزگاری سردبیر محبوب من بود، نیم قرن پیش با کار در سپید و سیاه دوره‌ای پرنشاط از فعالیت‌های مطبوعاتی‌ام را آغاز کردم و 30 سال بعد، من سردبیر ارشد بودم با خاطره‌های خوشی که در مصاحبه‌هایش از این جابه‌جایی نقل کرده بود.

چریک‌ها جامعه ایران را نمی‌شناختند

مائو و هم کاسترو از فرهنگ‌هایی برخاسته بودند که، در عین تفاوت با یکدیگر، تفاوت اساسی با فرهنگ ما داشتند. در فرهنگ ما، دست‌کم در سده بیستم میلادی، تقلید همواره روشی زورمند بوده است.

اسناد داخل صندوقچه خانه فروغی

در هفدمین دوره جایزه کتاب فصل، پژوهش «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» که بر پایه‌ی اسناد منتشرنشده به اجرا درآمده شایسته قدردانی شناخته شد. دو جلد نخستین مجموعه پنج جلدی این کتاب توسط حمیدرضا شاه‌آبادی و سه جلد پایانی به همت یحیی آریا بخشایش به رشته تحریر درآمده است.

برپایی هفتمین نشست تاریخ شفاهی در ساختمان مشروطه

هفتمین نشست تاریخ شفاهی سه‌شنبه، یازدهم بهمن سال 90 در دو نوبت 8 صبح تا 5 عصر با حضور پژوهشگران، مورخان، دانشگاهیان و تمامی علاقه‌مندان به مباحث تاریخ شفاهی در ساختمان مشروطه کتابخانه مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان برگزار می‌شود. سایت تاریخ شفاهی ایران؛ به منظور آشنایی با چرایی و چگونگی برگزاری این نشست با علی ططری، دبیر اجرایی هفتمین همایش ملی تاریخ شفاهی گفت‌وگویی انجام داده است که پیش روی شماست:

مصاحبه با آرمان بندریان

مدتی است این سؤال، ذهنم را مشغول خود کرده است که نقش اقلیت‌های دینی در جنگ عراق علیه ایران تا کجا بوده است؟ این سؤال با توجه به علاقه من به موضوع اسارت، مرا بر آن داشت تا بعد از خواندن چند کتاب انگشت‌شمار در این باره، پای خاطرات ایشان بنشینم و همین سبب آشنایی‌‌ام با آقای آرمان بندریان شد.
...
36
...
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 91

شما نمی‌دانید آن پسرک چه کرد و در مقابل آن ده نفر کماندوی ما چه حرکتی کرد ـ با اینکه تنها و غریب بود. برایتان گفتم که آن سرباز بیچاره به طرف پسرک نشانه رفت. پسرک دیگر گریه نمی‌کرد. او مردانه ایستاده بود و با چشمان باز به لوله تفنگی که به طرفش نشانه رفته بود نگاه می‌کرد. پس از لحظه‌ای سکوت صدای رگبار در بیابان طنین انداخت و گرد و خاک زیادی در اطراف پسرک به هوا برخاست. من به دقت ناظر این صحنه بودم. وقتی گرد و غبار فرو نشست پسرک هنوز سرپا ایستاده، خیره نگاه می‌کرد. از تعجب و حیرت کم مانده بود قلبم از کار بایستد. چطور چنین چیزی ممکن بود. پسرک ایستاده بود و با چشمان روشن و درشتش نگاه می‌کرد.