تاریخ شفاهی و چگونگی اثربخشی آن بر یادگیری

آوا جونز[1]
ترجمه: سهیلا حیدری

18 اردیبهشت 1396


درباره عکس: یک تحقیق جدید در دانشگاه توبینگن[2] ادعا می‌کند که تاریخ شفاهی تفکر انتقادی در یادگیری را از دانش‌آموزان سلب می‌کند. (عکس از جف میچل/گتی ایمجز)[3]

 

تاریخ شفاهی در مدارس کشورهایی مانند ایالات متحده، آلمان و چند کشور دیگر، روز به روز محبوبیت بیشتری کسب می‌کند. شاهدان عینی گزارش‌های خود را از آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است ارائه می‌دهند و دانش‌آموزان تشویق می‌شوند مانند مورخان این منابع را نقادانه زیر سؤال ببرند؛ هر چند یک تحقیق جدید نشان می‌دهد وقتی که دانش‌آموزان داستان‌ها و خاطرات را از شاهدان عینی می‌شنوند، حرف‌هایشان را بی‌چون و چرا می‌پذیرند و این خود باعث تنزل سطح آموزش می‌شود.

به گزارش ساینس دیلی[4] مطالعه‌ای در دانشگاه توبینگن[5] که در «مجله تحقیق در آموزش آمریکا»[6] چاپ شده، ‌ادعا کرده ‌است دانش‌آموزانی که ویدئوهای شاهدان عینی را تماشا کرده‌اند نسبت به کسانی که این ویدئوها را همراه با آوانوشت (متن پیاده شده) مشاهده کرده‌اند، سطح یادگیری‌شان کمتر بوده است. این تحقیق، 900 دانش‌آموز از 30 مدرسة‌ آلمانی را مورد بررسی قرار داد که موضوع «انقلاب آرام در آلمان شرقی»[7] را از طریق گزارش‌های تاریخ شفاهی آموخته بودند. دانش‌آموزان به سه گروه تقسیم شده بودند؛ یک گروه مستقیماً با یک شاهد عینی کار ‌کردند، ‌گروه دیگر ویدئو ضبط‌ شده را مشاهده کردند و گروه سوم ویدئویی که همراه با آوا نوشت بود را مشاهده کردند.

مطالعات نشان داد در دانش‌آموزانی که به شاهدان زنده گوش داده بودند، آن سطح از یادگیری که مورد انتظار واحد آموزش بود،‌ حاصل نشد. این دانش‌‌آموزان یادگیری کمتری در اصول معرفت‌شناختی درس تاریخ نشان دادند. آنها درکی روشن از دیدگاه‌های شاهدان و لزوم برخورد نقادانه با گزارش‌های تاریخ شفاهی را نداشتند.

برای این دانش‌آموزان دشوار بود از گزارش‌ها فاصله بگیرند و نظرات شخصی خود را درباره این اتفاقات تاریخی ارائه کنند، زیرا شاهدان عینی اتفاقاتی را که خود به صورت زنده تجربه کرده بودند در اختیار این دانش‌آموزان قرار دادند. نویسنده این تحقیق، کریستین برترام از دانشگاه کنستانز[8] گفت: «‌دانش‌آموزان خیلی تحت تأثیر گزارش‌های شفاهی ِشاهدان عینی قرار گرفتند.» مؤسسه تحقیقاتی علوم آموزشی و روان‌شناسی هکتور به سرپرستی اولریچ تراتواین[9] هم اعلام کرد که این تحقیق، روش‌های تدریس جدید و مبتکرانه‌ای را برای بررسی علمی و بهبود اثربخشی آن ارائه می‌کند.

به گزارش واکو تریبون هرالد[10] برنامه‌ای با عنوان «با تاریخ شفاهی خاطرات خود را به یاد بیاورید» که نمونه‌ای از طرح‌های تاریخ شفاهی است، به زودی در انجمن تبارشناختی تگزاس مرکزی[11] برگزار خواهد شد. در این برنامه مصاحبه‌کنندگان گزارش‌ها را این‌گونه آغاز می‌کنند: «من در مک‌لنان کانتی[12] قبل از سال 1960 به خاطر می‌آورم که...» این برنامه قرار است به حاضران کمک کند تا به راه‌کارهایی برای مصاحبه و پرسشگری دست پیدا کنند.


[1] Ava Jones, UniversityHerald Reporter ((گزارشگرِ دانشگاه هرالد

[2] Tübingen

[3] Jeff J Mitchell/Getty Images

[4] Science daily

[5] University of Tübingen

[6] American Education Research Journal

[7] Peaceful Revolution in the GDR

[8] University of Konstanz's Christiane Bertram

[9] Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology's Ulrich Trautwein

[10] Waco Tribune-Herald 

[11] Central Texas Genealogical Society

[12] McLennan County



 
تعداد بازدید: 4167


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 94

حادثه دیگر که باعث شد تصمیم آخرم را برای پیوستن به نیروهای شما بگیرم حماسه‌ای بود که آن سرباز گم شده آفرید. روزی یکی از گروههای گشتی ما یک سرباز شما را که گم شده بود اسیر کرد به موضع آورد سرباز جوانی بود در حدود بیست تا بیست و دو ساله. محاسن زیبایی داشت، وقتی سرباز را به موضع آوردند چند نفر جمع شدند. سرباز آرام بود و حرف نمی‌زد اما نارضایتی از اسارت کاملاً از چهره‌اش پیدا بود. سعی می‌کرد خونسردی خود را از دست ندهد. در همان ساعت یک کامیون ایفا آماده بود که چهل پنجاه تن از پرسنل را به مرخصی ببرد. مقصدش بصره بود.