بزرگداشت «مرتضی سرهنگی» در خبرگزاری فارس

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پنجاهمین عصرانه ادبی فارس عصر دیروز با بزرگداشت مرتضی سرهنگی با عنوان «راوی عشق» برگزار شد. مرتضی سرهنگی در مراسم بزرگداشت خود گفت: من خجالت می‌کشم که اینجا بخواهم حرف بزنم. ما 36 هزار شهید دانش‌آموز داریم که واقعاً رقم کمی نیست، خب! با این اعداد من چه طلبی باید داشته باشم.

برگزاری سومین نشست بررسی آثار تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی

نقد کتاب «برای تاریخ می‌گویم»

نشست نقد جلد نخست خاطرات محسن رفیق‌دوست با عنوان «برای تاریخ می‌گویم: خاطرات محسن رفیق‌دوست (1368 - 1357)» با تدوین سعید علامیان و چاپ دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و انتشارات سوره مهر در قالب سومین نشست نقد و بررسی آثار تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، 26 مهر 1394 در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

گزارشی درباره منابع یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های سده‌های اخیر

تاریخ شفاهی انقلاب الجزایر

آنچه تاریخ شفاهی را به عنوان رشته‌ای نو از مطالعات تاریخی گذشته متمایز می‌سازد، توجه این نوع تاریخ‌نگاری به روایت شاهدان عینی و بسنده نکردن به اطلاعاتی است که گاه تنها با نظر صاحبان قدرت به رشته تحریر درآمده است.

درباره برنده جایزه نوبل ادبی ۲۰۱۵

صداهایی از چرنوبیل، تاریخ شفاهی یک فاجعه اتمی

پنج شنبه 16 مهر 1394 سوتلانا الکسیویچ[1]( -1948)، نویسنده اهل بلاروس، از سوی آکادمی سوئد برنده جایزه ادبی نوبل ۲۰۱۵ اعلام شد. اعضای آکادمی سوئد این نویسنده را به دلیل ارایه «روایاتی چندصدایی‌که مظهر محنت و شجاعت در روزگار معاصر ماست» ستودند.

گزارش نشست «پیوند تاریخ شفاهی با تاریخ فرهنگی» در پژوهشگاه علوم انسانی(2)

مردمی شدن تاریخ

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، نشست «پیوند تاریخ شفاهی با تاریخ فرهنگی»، عصر دوشنبه 30 شهریور ماه در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد. هفته گذشته بخش نخست این گزارش تقدیمتان شد و اینک بخش دوم و پایانی را می خوانید.

گزارش نشست «پیوند تاریخ شفاهی با تاریخ فرهنگی» در پژوهشگاه علوم انسانی(1)

نگاهی به تولد تاریخ شفاهی در جهان

سرآغاز تاریخ شفاهی به قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد و در پروژه‌هایی که بعدها در انگلستان و یک دهه بعد از آن در آمریکا انجام شده، مشخص شده که از دانش آموزان برای پروژه‌های تاریخ شفاهی استفاده ‌می‌کردند.

در دویست و شصت و یکمین نشست شب خاطره بیان شد

تاریخ شفاهی آموزش و پرورش در جنگ تحمیلی

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در دویست و شصت و یکمین نشست شب خاطره به بازخوانی خاطرات خود از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و اقدامات آموزش و پرورش در آن دوران پرداخت.

در نشست نقد کتاب «528؛ بازروایی خاطرات بمباران شیمیایی» مطرح شد

ضرورت تدوین تاریخ شفاهی بمباران‌های شیمیایی

«528» می‌تواند تاریخ شفاهی بیمارستان 528 از منظر بمباران شیمیایی باشد. در اینجا و از نگاه خواننده با دو موضوع روبه‌رو هستیم یکی روند تشکیل بیمارستان و دیگری حمله شیمیایی به بیمارستان 528 اما در کنار همه این موارد ضروری است که تاریخ شفاهی مراکزی که مورد بمباران شیمیایی قرار گرفتند هم استخراج شود.

نقد کتاب «خاطرات ماشاءالله کازرونی» در دومین نشست بررسی آثار تاریخ شفاهی انقلاب

مصاحبه کننده، مانند خیاط است

یک مشکل این است که راویان به جای نقل، نقد می‌کنند

مرتضی سرهنگی در دومین نشست نقد و بررسی آثار تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی با موضوع نقد و بررسی کتاب «خاطرات ماشاءالله کازرونی» گفت: مصاحبه کننده، مانند خیاط است و باید اندازه دهن راوی را بگیرد، ببیند چگونه و چقدر حرف می‌زند، بیش از آن نمی‌توان وارد شد، مگر اینکه مصاحبه کننده فعال باشد و در متن دخالت کند.

در دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور بررسی شد

اهمیت تاریخ شفاهی در مستندسازی و اطلاع رسانی مطالعات ترور در ایران

مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور گفت: «یکی از مهم‌ترین کاربردهای تاریخ شفاهی، استفاده درمانی و انتقال درد و رنج قربانیان ترور بعد از حادثه است که کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته، اما بازتاب بین المللی دارد.»
...
41
...
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 93

یک‌بار از دور یک جیپ ارتشی آواره در جاده اهواز ـ آبادان نمایان شد آن را متوقف کردیم. سرنشینان آن سه نفر سرباز و سه نفر شخصی بودند. دو نفر از سربازها پایین آمدند و از ما پرسیدند «شما کی هستید و چرا جلوی ما را گرفته‌اید؟» وقتی متوجه شدند که ما عراقی هستیم و تا اینجا آمده‌ایم بهت‌زده به هم نگاه کردند. به آنها دستور دادیم به آن طرف جاده بروند تا ماشین بیاید و آنها را به بصره ببرد.